Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konzulární turistka

Konečně ho mám. Je červený, padne do ruky a má krásných 25 volných stran. Je to můj nový pas! Stál mě letenku do Kuala Lumpur, dvě letenky do Jakarty, dva sety fotek speciální velikosti, správní poplatek asi 1400kč, hromadu nervů a spoustu času. Inu za blbost se platí. Kdo by taky odjížděl na cestu kolem světa bez nového pasu? „Co jsem nestihla v Čechách, dá se přeci bez problémů zařídit na českých ambasádách“, říkala jsem si…nebo ne?

Byla to blbost, uznávám. Už první srovnání počtu plánovaných zemí a volných stránek v mém 7 let starém pase mluvilo jasně. Skóre bylo 11 stránek ku minimálně 20 zemím. Musím si tedy zařídit nový pas na cestách, což je služba běžně nabízená našimi konzuláty pro lidi, kteří buď pas ztratí, nebo jako já zaplní. To jsem ale netušila, že budu svůj program skoro půl roku koordinovat podle toho, kde sídlí české konzuláty a jaké mají úřední hodiny.

První pokus proběhl v Hanoji, ve Vietnamu. Na konzulát se mi vůbec nechtělo, „česká byrokracie uprostřed asijské flexibility bude jak srážka se zdí“, strachovala jsem se. Při příchodu mě vítala krásná vila uprostřed francouzské čtvrti a fronta asi 30 Vietnamců, čekajících na vízum do Čech. Sebrala jsem svou drzost a zazvonila na zvonek. Jsem česká občanka, tak snad mi dají přednost před skupinou budoucích provozovatelů stánků s ovocem a zeleninou. A taky že ano, pan konzul mě vzal hned na řadu a velice mile vysvětlil všechny požadavky a termíny. Vyřízení může trvat až 4 měsíce, běžně se ale vystavují do jednoho až dvou. Největší nevýhodou při cestování je, že si jej musíte vyzvednout na stejném zastupitelství, kde jste podali žádost. Hanoj tedy nebude tím pravým místem, měsíc bych tu možná i byla, ale dva určitě ne, a vrátit se sem by bylo nákladné. Rozhoduji se tedy pro nejekonomičtější variantu – Kuala Lumpur, která je sídlem Air Asia, takže se kolem ní budu pohybovat v podstatě celý rok.

Povzbuzena nápomocným přístupem konzula ve Vietnamu, píšu do KL, že mám ten a ten problém, jestli mají stejné požadavky jako Hanoj a zda se můžu dostavit. Konzul z KL opět mile a vstřícně odpovídá, chce jen vědět 14 dní s předstihem, kdy přijdu, aby na mě měl dost času. Naplánovat schůzku 2 týdny dopředu je pro mě dost fuška, ale když to znamená, že se mi budou plně věnovat, potím a vítězoslavně posílám termín: „Přijedu v pátek, popřípadě čtvrtek přespříští týden.“

„Konzulární hodiny jsou v pondělí od 9 do 11 a středu od 13 do 15. Dále nám nefunguje čtečka na otisky prstů, tak zvažte jiné konzuláty.“ Přijde první studená sprcha. No, dobře to mi mohl napsat dřív, že se musím dostavit v konzulární hodiny a pak nechápu, proč mu to musím psát dopředu. Poznámku o čtečce ignoruji, opravu by za 2 týdny mohli stihnout, ne?

„Přijela bych tedy v pondělí za 3 týdny.“navrhuji.

„To bude obtížné. Můžete zkusit přijít během konzulárních hodin, to před Vámi ale můžou být žadatelé o víza a nemusíme to stihnout a odpoledne odjíždím na schůzky a již se nevracím.“ Odpovídá konzul. Tak to jsem už zmatená, mimo hodiny nemůžu a v hodiny se to nestíhá. Přednost jako česká občanka zde evidentně nemám.

„Nemohli bychom se tedy sejít půl hodiny před začátkem konzulárních hodin?“ navrhuji podle mě logické řešení.

„Nemohli, protože to tu ještě nebudu“ přijde odpověď. „No jasně, to bys totiž musel o půl hodiny dřív vstát!“ zuřím v duchu.

Nakonec domlouváme termín ve středu, ihned po skončení konzulárních hodin, za 3 týdny. Čtečka by se za tu dobu opravdu měla opravit, což si potvrzuji ještě písemně několik dní před příletem do KL.

„Paní Vyzulová, ta čtečka zase nefunguje.“ Hlásí konzul ve smluvený den, když se již asi 15 minut snaží načíst moje otisky. Než jsem přišla, prý fungovala. Opravit ji bude trvat další 3 týdny, tak si můžu počkat. Nevěřím svým uším, blábolím něco o letu jen kvůli pasu. V očích konzula ale čtu absolutní bezmoc, má tady prostě vadovou čtečku a jeho schopnosti nesahají na úroveň, aby zajistil funkční.  Vůbec si neví rady, nemá smysl s ním debatovat. Večer odlétám do Austrálie, budu to řešit po návratu.

O měsíc později, na Borneu, vážím svoje možnosti – buď můžu opět do Kuala Lumpur, nebo zaletět do Jakarty, která není daleko. Píšu na oba konzuláty. Z KL mi konzul odpovídá, že čtečka je opravená a za další 2 hodiny příjde nový email, že se zrovna znova pokazila. Musím se smát. Si tam nějaký chudák udělal další zbytečný výlet. Takže Jakarta. Z Jakarty se dozvídám, že se můžu dostavit, jen si mám domluvit schůzku s kolegyní konzula, protože on odjíždí na dovolenou. Bude pryč celý červenec a srpen. „Jasně, kdy by si taky konzul měl vzít dovolenou jindy, než v jediné dva měsíce, kdy do jeho země přijíždí turisté, že jo?“ říkám si a sílí ve mně přesvědčení, že hlavní náplní českých konzulátů je vyhýbat se práci a českým občanům.

Nicméně komunikace s kolegyní probíhá bezproblémově, můžu se dostavit kterýkoli den.

„Paní inženýrko, mě ten program nebere vaši fotku“ hlásí na smluvené schůzce, jinak velmi milá paní za přepážkou v Jakartě. „Tak kam si udělám výlet příště? Bangkok nebo Delhi?“ srovnávám si v hlavě dostupnost do obou míst. Paní to ale tak rychle nevzdává, mám se jít znova vyfotit, že by to mohlo být neostrostí fotky. Utíkám tedy do fotostudia a o pár hodin později se vracím s novou serií, fotek 5x5cm, uši, oči, nos i pusa na svých místech, jasně a zřetelně. Program ale stejně nefunguje. Paní se opravdu snaží, volá do Manily, kde mají evidentně stejný problém a také nevědí co s ním, volá na zamini do Čech. Mám se prý jít projít. Ve stavu naprostého zoufalství si vybavuji křesťanský kostel na konci ulice. Já, zarytá ateistka se sympatiemi k buddhismu. Ale tonoucí se stébla chytá a kostel je zasvěcený svaté Tereze, takže si říkám, že je to taky ženská, když nepomůže, aspoň vyslechne a polituje. Když se vrátím na ambasádu, paní mě zve na sejmutí otisků. Program se po asi 4 hodinách rozběhl! Zbytek už probíhá bezproblémově, paní mi dokonce nabízí, že zavolá do Prahy, aby se stihl pas vystavit, než opustím Indonésii do sedmi týdnů.

O měsíc později jej držím v ruce. Nemůžu tomu věřit. Dokonce mu i funguje čip! To mohl být poslední zádrhel. Vystavení trvalo nakonec jen 4 týdny. Uf, doufám, že se dlouho k žádnému úřadu nebudu muset přiblížit ani na krok. Sakra, zítra vlastně musím na čínskou ambasádu pro víza. A čínský úřad určitě nebude lepší než ten český. A potom permit do Tibetu, víza do Nepálu a Barmy. Za jak dlouho se mi asi zaplní ten nový? Ještě že zrušili víza do Thajska… Jsem zkrátka takova konzulární turistka.

Autor: Adriena Vyzulová | úterý 20.9.2011 8:36 | karma článku: 14,53 | přečteno: 1516x
  • Další články autora

Adriena Vyzulová

Průvodkyní po zemětřesení

Na každém zájezdu se stane jedna katastrofa. Alespoň podle mé soukromé statistiky. Někdo spadne z motorky, jiného pokouše opice, spolubydlící se pohádají na nože, v očích vylekaného turisty nepřekonatelná situace.

29.5.2015 v 13:48 | Karma: 11,47 | Přečteno: 392x | Diskuse| Cestování

Adriena Vyzulová

V rytmu caipirinhi: Brazílie

Stojím na pahorku Corcovado, socha Ježíše Spasitele za zády, dech-beroucí vyhlídka na Rio přede mnou. Dnes je poslední den mé cesty kolem světa. Ten opravdový poslední den, zítra už jen nasednu do letadla a odletím do Frankfurtu. Dnes se ještě můžu dopoledne toulat deštným pralesem, pozorovat hopsající opice a žasnout nad krásnou polohou tohoto města, odpoledne se koupat v Atlantiku a večer popíjet na pláži caipirinhu. Tomu říkám poslední den cesty kolem světa. A že to byla jízda! Jen když si vezmu tyhle poslední tři týdny...

24.9.2012 v 8:00 | Karma: 22,34 | Přečteno: 2208x | Diskuse| Cestování

Adriena Vyzulová

Koka, koka a zase koka: Bolívie

Krajina pustá, s malými kopci kolem, ledový vítr, před námi obrovské, z části zamrzlé jezero. A my koukáme jak na tom jezeře bruslí plameňáci. Svými dlouhými nohami, které jsou zakončené malou ploutvičkou, se neobratně rozbíhají k letu na ledové ploše jezera. Vypadají u toho jako prvňáčci, když jsou do školy při urputných mrazech. Naprosto neskutečný obraz. A to za polední dny rozhodně není první. Cesta přes solnou poušť Salar Uyuni a dále do národního parku Eduardo Avaroa je plná výjevů jako vytržených z obrazů Salvadora Dalího a my s kamarádkou Míšou jedeme celé 3 dny našeho výletu se spadlou čelistí.

10.9.2012 v 8:00 | Karma: 16,32 | Přečteno: 1357x | Diskuse| Cestování

Adriena Vyzulová

Oslavy Inků: Peru

Moje slunce, můj otče! S velkou radostí Tě zdravíme, V objetí Tvého světla, Moje slunce, můj otče, Moje slunce, můj otče, Ty dáváš sílu celému světu, Dělíš se s námi o Tvé teplo, Moje slunce, můj otče!

27.8.2012 v 8:00 | Karma: 17,06 | Přečteno: 1405x | Diskuse| Cestování

Adriena Vyzulová

Milostná aféra s Ekvádorem

Málo které hlavní město dělá takovou reklamu celé své zemi, jako Quito Ekvádoru. Jeho koloniální ulice jsou jedny z nejkrásnějších v Jižní Americe a v jejích zlatem-vykládaných katedrálách si přijde na své nejeden milovník historické architektury. Quito ale je především živé město, díky svým obyvatelům přímo pulzující energií. Lidé vysedávají v kavárničkách a jídelničkách, odkud na vás doléhá vůně grilovaného masa a silné kávy. Ženy v tradiční sukni ke kolenům, vyšívané blůzce a s mysliveckým kloboukem s pavím perem na ulicích prodávají ovoce a zeleninu. Už dlouho jsem si tak neužila pobytu ve městě, jako tady. Krajina, ve které je Quito zasazeno také nemá v Jižní Americe srovnání. Ve výšce 2750mnm je obklopeno hned třemi zasněženými vrcholky nad 5000m. Lanovka vás vyveze do 4100m a celé město, stejně jako hřeben za ním máte jako na dlani: Cayambe (5790mnm), Antisama (5753mnm) a konečně dokonalý kužel kráteru Cotopaxi (5897mnm), který je nejvyšší aktivní sopkou na světě.

13.8.2012 v 8:00 | Karma: 17,03 | Přečteno: 1278x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1896x
Novinky z mé cesty na:
http://blechavbatohu.cz/
a na FB:
http://www.facebook.com/pages/Kolem-sv%C4%9Bta-s-blechou-v-ba%C5%A5ohu/203083496374699

Seznam rubrik